Kost

Vi har den holdning, at mad skal være sundt, varieret og meget gerne med farverige grønsager. Børnene får mad fra vores egen køkken i vuggestueafdelingen og børnehaven sørger for mælk og vand dertil.

Vi har fælles frugt på stuerne både formiddag og eftermiddag.

Til dette skal hvert barn medbringe to stk. frugt eller grønt pr. dag. Eller hvad der svarer til en uges forbrug, gerne mandag. Det kan også være knækbrød, rugbrød eller lignende. Personalet på stuerne skære og deler ud til børnene.

På den måde får børnene også mulighed for, at smage ting de måske ikke får hjemme og modet til at smage nye ting opstår tit når man er sammen med vennerne på stuen.

Det er meget vigtigt at få en ordentlig kost. Sunde og mætte børn er mere glade og motiverede. Visionen er at børnene skal lære at spise varieret og sund kost, og derigennem opleve en fælles madglæde. Det at spise med sine venner kan også være med til at give større mad mod, hvilket specielt kan hjælpe de børn der kan være kræsne.

Vi har den tilgang til kost, at børnene ikke skal have slik, kiks og kager med i børnehaven til hverdag. Der skelnes dog mellem hverdag og fest/særlige begivenheder i institutionen. Festdage i institutionen er f.eks. fastelavn, Lucia, Jul, Institutionens fødselsdag, Sommerfest etc. Her er fastelavnsboller, æbleskiver, kage og lignende velkomment i passende mængder.

Til fødselsdage hvor vi er inviteret hjem til barnet er det forældrene, der bestemmer hvad de servere. Slikposer er dog ikke noget vi tager med hjem i børnehaven efterfølgende.

Kontrolrapport_0.pdf

Shape Created with Sketch.