Vores værdier

• Omsorg
  • Rummelighed
  • Faglighed.

Alle fire værdier er grundlæggende i vores daglige pædagogiske arbejde. Værdierne har stor betydning og genspejler sig, ikke blot i måden de ansatte arbejder pædagogisk på, men ligeledes i måden vi møder både forældre og hinanden som kolleger på.

Dagtilbuddets pædagogiske principper:

• Vi har et ønske om at give alle børn mulighed for at udvikle sig, med alle de muligheder, som hvert enkelt barn har.
  • Vi anser børnene for at være selvstændige individer, og møder dem med en anerkendende tilgang, da dette kan styrke deres tro på sig selv.
  • Vi udfordrer dagligt barnet i hverdagen, dette gør vi med udgangspunkt i det enkelte barn, dets alder samt udviklings trin.
  • Vi forsøger at give børnene de bedste udviklingsmuligheder ved at møde alle børn i øjenhøjde samt ved at give plads til det enkelte barn.
  • Vi er troværdige og tydelige voksne, vi gør brug af os selv som rollemodeller, og derigennem inspirerer vi børnene.
  • Vi arbejder i vores dagligdag med ”Fri for Mobberi”, her hjælper vi børnene med at danne relationer indbyrdes. Vi viser dem, hvordan man er en god ven, hvordan man er hjælpsom, omsorgsfuld samt hvordan man respekter hinanden. Ligeledes lærer vi dem at invitere hinanden til leg samt sige fra, hvis der er noget, de ikke bryder sig om.

Dagtilbuddets pædagogiske praksis:

Dagligdagen i Adelaide vuggestue og børnehave tilrettelægges således at den tager udgangspunkt i det enkelte barn men samtidig skaber rammerne for et fællesskab, hvor alle børn har et tilhørsforhold.

Vi arbejder både i store og små grupper, her veksler vi imellem aldersopdelte grupper og aldersintegreret aktiviteter. Børnenes forskellige alderstrin har betydning for det enkelte barns læring. Vi forsøger ligeledes at lave grupper samt aktiviteter hvor børnene kan lære noget på tværs af aldre.

Børnene deltager i dagligdagens praktiske gøremål i det omfang, de kan. Vi hjælper børnene til at blive mere og mere selvhjulpne, da dette kan medføre at børnenes selvtillid styrkes. At opdage nye ting samt at man selv kan, styrker lysten til at lære mere.

Vi benytter vores egne udearealer samt nærområdet meget. Vi er som udgangspunkt ude hver dag. Vi går både på små ture såsom ud i parken, på legepladser i nærområdet m.m. men tager ligeledes på længere ture til en naturlegeplads, i dyrehaven, ud til vandet mm. Turenes længde og destinationer tager udgangspunkt i både alder og børnegruppe.

Vi har fokus på at der skal være tid, plads og rum til at børnene kan udfolde sig samt udvikle deres motoriske kompetencer, dette vægter vi da dette samtidig kan have betydning for deres sociale kompetencer både nu og senere.

Vi arbejder i vores dagligdag ud fra ”fri for mobberi”. Dette gør vi, da det kan have en betydning for børnenes tilgang til hinanden. Fokus her er at være en god ven med alt hvad det indebærer såsom omsorg, hjælpsomhed, empati mm.

Ud over vores forskellige faglige fokus områder og indsatser, vægter vi altid omsorg og nærværd højest, da tryghed er afgørende for at det andet kan lykkes og derved kan have stor betydning for børnenes udvikling. Vi arbejder ud fra en anderkendende samt inkluderende tilgang, hvor vi møder hvert enkelt barn der hvor de er, vi møder dem i øjenhøjde og forstår vigtigheden af os selv som gode rollemodeller.